‘Beleggers breiden hun posities uit’
De meeste analisten zijn het erover eens dat er sprake is van een bearmarkt. De hamvraag is nu of de bodem al is gevormd. En dus wordt er naar signalen gezocht die daar iets over vertellen. Glassnode kijkt bijvoorbeeld naar de wallets van beleggers: worden die per saldo gevuld of geleegd? Daarover meer in deze Market News, en daarbij een update over de grootste verbouwing aan Ethereum sinds 2022.
Marktupdate
De koersdaling begin juni lijkt kopers terug naar de bitcoinmarkt te hebben gelokt, schrijven de analisten van Glassnode op X. Ze onderbouwen dat met de Accumulation Trend Score, die op basis van on-chain data laat zien of wallets per saldo accumuleren of juist distribueren. De afgelopen weken had accumulatie de overhand: beleggers hebben hun posities uitgebreid.
In de maandgrafiek is de zone tussen € 50.000 en € 60.000 per bitcoin belangrijk. Daar liggen de toppen van de bullmarkt van 2021 en de lange consolidatie in de zomer van 2024. Ook de gemiddelden met een lengte van ongeveer vier jaar lopen nu in dat gebied. In de maandgrafiek kun je kijken naar de MA of EMA van 48 maanden.
Het gemiddelde van de afgelopen vier jaar omvat één hele cyclus van bull- en bearmarkt, en is een aardige benadering van de gemiddelde aankoopkoers van beleggers die in deze periode actief zijn geweest. In het verleden werden rond dit gemiddelde de bodems van de bearmarkten gevormd.
Om de zone tussen € 50.000 en € 60.000 als springplank te gebruiken voor de volgende bullmarkt, willen we geen maandslot zien onder de € 50.000. Een kort uitstapje eronder binnen de maand, zoals in augustus 2024, is prima. Dan zou dit in veel opzichten een milde bearmarkt worden.
Uitgelicht
Grote Ethereum-upgrade komt dichterbij
Glamsterdam, zoals de upgrade heet, heeft nog geen definitieve releasedatum, maar ontwikkelaars zijn in het laatste teststadium beland voor de geplande onderdelen. Als alles goed gaat, volgt de livegang in de tweede helft van 2026.
De upgrade wordt de grootste verbouwing van de basislaag genoemd sinds de Merge, de overgang naar proof of stake in 2022. Het betreft een reeks aanpassingen die het netwerk sneller en eerlijker moeten maken. Een van de belangrijkste onderdelen is de introductie van ePBS, voluit Enshrined Proposer-Builder Separation.
Dat klinkt technisch, maar het probleem erachter is goed te begrijpen. Op Ethereum wordt iedere paar seconden een validator aangewezen die een nieuw block mag voorstellen. In dat block zitten transacties. De volgorde van die transacties kan geld waard zijn. Zeker in DeFi kan het uitmaken of een order nét voor of na een andere transactie komt. Slimme bots kunnen daarvan profiteren, soms ten koste van gewone gebruikers.
Die extra waarde heet MEV: Maximal Extractable Value. Het is al jaren een gevoelig onderwerp binnen de Ethereum-community. Niet alle MEV is schadelijk, maar bij de vervelende vormen voelt het als een verborgen belasting op gebruikers.
Daar komt bij dat het samenstellen van blocks steeds ingewikkelder is geworden. Veel validators doen dat niet meer zelf, maar schakelen daarvoor met externe software gespecialiseerde partijen in. Die partijen concurreren om het meest aantrekkelijke block aan te leveren. De validator kiest meestal het block met de hoogste vergoeding.
Dat werkt, maar het maakt Ethereum afhankelijk van infrastructuur buiten het protocol. En als een klein aantal partijen een groot deel van de blockproductie beïnvloedt, ontstaat er een machtscentrum dat niet bij een decentraal netwerk als Ethereum past.
ePBS moet dat verbeteren. De scheiding tussen de validator die een block voorstelt en de partij die het block bouwt, wordt dan ingebouwd in Ethereum zelf. Dat verkleint de afhankelijkheid van externe partijen en de hoop is dat ook de waarde die via MEV weglekt kleiner wordt; een reductie tot 70% wordt op ontwikkelaarsfora genoemd.
Glamsterdam draait daarnaast om andere verbeteringen, zoals parallelle verwerking van transacties en een betere uitsplitsing van gasprijzen. Samen moeten de wijzigingen ruimte maken voor een hogere capaciteit op Ethereum zelf. De beloofde grote aantallen transacties per seconde en lagere fees moeten wel nog even in de praktijk worden waargemaakt.
Overig nieuws
Toss Bank test het gebruik van stablecoins in regulier betalingsverkeer. De Zuid-Koreaanse internetbank wil onderzoeken of het Solana-netwerk geschikt is voor internationale overboekingen. Daarna kan de samenwerking (de Solana Foundation begeleidt de experimenten) worden uitgebreid naar reguliere betalingen en tokenized assets. De timing is relevant, omdat Zuid-Korea werkt aan regels voor stablecoins. Voor Solana is dit een kans om zich te positioneren als infrastructuur voor banken.
Bitcoinfondsen noteren voor de zesde week op rij uitstroom. In totaal haalden beleggers vorige week 227 miljoen dollar uit de ETF’s. In de reeks van zes weken stroomde in totaal bijna zes miljard dollar weg. Etherfondsen hadden een relatief beperkte uitstroom van 10 miljoen dollar. Solana-, Ripple- en Hype-fondsen boekten groene cijfers. Hyperliquid was met een instroom van bijna 30 miljoen dollar de favoriet. Vooralsnog tonen de fondsen dat de bearmarkt zijn kracht nog niet heeft verloren.
Oman centraliseert bitcoinmining met een verplichte nationale miningpool. Miners met een vergunning in het land moeten zich aansluiten bij Omanhash, een initiatief van het ministerie van Transport, Communicatie en Informatietechnologie. In de eerste fase moet daar ongeveer 10 EH/s aan rekenkracht samenkomen. Dat is iets meer dan 1 procent van wat er in totaal door bitcoinminers aan rekenkracht geproduceerd wordt. Oman investeert al langer in grootschalige mining en datacenters. Met de nieuwe structuur brengt het land de sector nadrukkelijker onder toezicht.
Een Japans pensioenfonds gebruikt bitcoin als argument tegen valutarisico. Het National Business Corporate Pension Fund uit Okayama wil vanaf boekjaar 2026 ongeveer één procent van zijn vermogen in bitcoin steken. De keuze wordt gepresenteerd als hedge tegen een verzwakkende dollar. Het fonds beheert circa 136 miljoen dollar voor ongeveer 1200 kleine en middelgrote bedrijven en kiest voor blootstelling via een passief fonds. Directe investeringen door pensioenfondsen zijn nog zeldzaam, ook in Japan. Voor hen weegt diversificatie zwaarder dan speculatie op de korte termijn.
Satoshi Radio: In the latest episode of Satoshi Radio, the hosts reflect on the first accomplishment of the new Fed Chairman, Kevin Warsh. As a central banker, he wants to exert less influence on financial markets. Sam Bankman-Fried is also discussed. The FTX founder appears to have changed little, even after being put behind bars. The hosts further talk about Strategy, Hyperliquid and the new Bitcoin payment protocol Ark. As always, the episode concludes with a market update.
Dit artikel is alleen informatief en is geen marketingcommunicatie of aanbeveling. Zie de inhoud van dit artikel niet als beleggingsadvies of als vervanging daarvan. Bitvavo geeft geen garanties over de juistheid of volledigheid van de gegeven informatie. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Het is mogelijk dat je je volledige geïnvesteerde kapitaal verliest.