Bearmarkt gaat zevende maand in

Bitvavo
Bitvavo1 jun 2026

De cryptomarkt zit inmiddels zeven maanden in bearmarktterritorium. De meeste koersen bewegen zijwaarts en het geduld van beleggers wordt op de proef gesteld. Toch gebeurt er onder de oppervlakte meer dan de prijsgrafieken doen vermoeden. Zo werken banken, vermogensbeheerders en cryptobedrijven verder aan de financiële infrastructuur van morgen. In deze editie van de Market News kijken we naar de spanning tussen een markt die nog daalt en een sector die ondertussen blijft doorbouwen.

Marktupdate

Na twee positieve maanden heeft bitcoin de maand mei met een kleine min van 2,9% afgesloten op € 63.100. De koers ligt nog ruim onder het 12-maandse gemiddelde, dat in het verleden een goede scheidslijn was tussen bull- en bearmarkten.

In de bearmarkt van 2018 lag de koers tien maanden onder dit dominante gemiddelde, voordat een doorbraak naar boven het gemiddelde een nieuwe bullmarkt bevestigde. In de bearmarkten van 2014 en 2022 verbleef de koers langer in bearmarktterritorium, namelijk dertien maanden.

De maand juni is in deze bearmarkt de zevende maand. Als deze bearmarkt gemiddeld zou uitpakken, dan zijn we over de helft. Bij een milde, korte bearmarkt zitten we al tegen het einde. Dan zouden we deze zomer al een maandslot boven het dominante gemiddelde kunnen zien, nu op € 76.000.

Zoals in elke bearmarkt zijn er ook nu tokens die zich aan de malaise onttrekken, vaak met een logische reden. Zo profiteert HYPE van de aandacht voor futures van aandelen in aanloop naar een beursgang, met SpaceX als grote blikvanger. Dit zijn echter de uitzonderingen en de brede trend blijft dalend.

Uitgelicht

Ethereum twijfelt aan zichzelf

Wat als ethereum wél slaagt, maar ETH niet?

Dat is de ongemakkelijke vraag die de afgelopen week boven het ethereum-ecosysteem hing. Aanleiding was David Hoffman, een van de gezichten van Bankless, die meedeelde dat hij zijn ETH had verkocht. Hij verdedigde die beslissing met een paradox: ethereum is waardevol, maar ETH weet die waarde onvoldoende te vangen.

Dat onderscheid is belangrijk. Ethereum is zonder twijfel een van de belangrijkste netwerken in de cryptowereld. Het is de basislaag voor stablecoins, tokenized assets, DeFi, tweedelaagsnetwerken en allerlei experimenten waar ook traditionele financiële partijen naar kijken. Het netwerk creëert waarde. 

De vraag is alleen: waar komt die waarde terecht? Bij ETH-bezitters? Bij stablecoin-uitgevers? Bij fintechs als Square? Bij JP Morgan, Fidelity of andere corporates die op deze infrastructuur bouwen?

Dat is de kern van Hoffmans twijfel. Ethereum kan uitgroeien tot een soort financieel internet, dat neutraal, open, programmeerbaar en altijd beschikbaar is. Maar het internet zelf was ook niet per se de beste belegging. De grote winnaars waren de bedrijven die erop bouwden.

Het toeval wil dat ethereum-oprichter Vitalik Buterin min of meer op hetzelfde moment ook met een overdenking naar buiten kwam. Buterins gedachten betroffen de stichting achter het netwerk, de Ethereum Foundation. Zijn boodschap lijkt haaks te staan op de hoop van Hoffman: de stichting moet kleiner, scherper en principiëler worden. Niet alles willen doen en niet obsessief concurreren op schaalbaarheid. De stichting moet juist de eigenschappen bewaken waar minder directe businessmodellen achter zitten.

Precies op dit punt lopen de belangen uiteen. Voor Vitalik is ethereum pas geslaagd als het een robuuste publieke infrastructuur wordt. Voor ETH-beleggers is dat niet genoeg. Zij willen weten of die infrastructuur ook leidt tot stijgende vraag naar ETH zelf.

Vitalik betoogt dat focussen op wat nu commercieel interessant is, leidt tot middelmatigheid. Ethereum moet wat hem betreft de meest geloofwaardige neutrale basislaag ter wereld worden. Daarvoor zijn vijf eigenschappen van het netwerk leidend, waaraan hij voor het gemak de afkorting CROPS gegeven heeft: censorship resistance, capture resistance, openness, privacy en security.

Bewijst ethereum dat het die basislaag kan zijn? Dan komt dat vanzelf tot uiting in de prijs van ETH, is Vitaliks idee. “90% van mijn vermogen heb ik erin gestald”, aldus Vitalik. Daarmee voegt hij de daad bij het woord. De markt zal moeten bepalen welke visie op ethereum bewaarheid zal worden, die van Hoffman of die van Vitalik.

Overig nieuws

  1. Hyperliquid is het wonderkind van deze bearmarkt. Volgens vermogensbeheerder Grayscale draait het platform inmiddels mee in de eredivisie van de financiële wereld. Vorig jaar verwerkte Hyperliquid bijna 3 biljoen dollar aan handelsvolume, waar het naar schatting 800 miljoen dollar aan verdiende. Grayscale noemt het opvallend dat het platform zijn oorsprong ontgroeit: inmiddels zijn er ook markten voor grondstoffen, aandelen, en zelfs posities in private bedrijven. Verdere groei hangt mede af van ontwikkelingen in de Amerikaanse regelgeving rond derivaten en decentrale handelsplatformen.

  2. Bearmarktsentiment bereikt een dieptepunt. In mei leefde de bitcoinprijs even op, bijna tot boven de 70.000 euro. De hoop die even ontstond, werd in de laatste weken met een prijsdaling weer tenietgedaan. Dat andere financiële markten juist naar recordkoersen bewogen, was daarbij de kers op de taart; maar dan in mineur. Op deze sentimentsbodem ontstaan ook de eerste voorzichtige vooruitzichten op een nieuwe bullmarkt. “Die draait waarschijnlijk meer om echte producten dan om animal spirits”, betoogt Delphi Ventures-oprichter Tom Shaughnessy.

  3. Citi ziet een tokenisatiemarkt van biljoenen dollars ontstaan, met bekende Wall Street-partijen als hoofdrolspelers. Volgens de bank is de fase van experimenten voorbij en begint Wall Street tokenisatie serieus in te bouwen in bestaande systemen. Partijen als Nasdaq, de New York Stock Exchange en DTCC werken aan infrastructuur voor on-chain aandelen en obligaties. Stablecoins spelen daarbij een sleutelrol, omdat ze directe afwikkeling van transacties mogelijk maken. Tegen 2030 moet deze markt een omvang hebben van boven de 5 biljoen dollar.

  4. JPMorgan-topman Jamie Dimon verzet zich fel tegen onderdelen van de Amerikaanse Clarity Act. Zijn kritiek richt zich vooral op de ruimte voor beloningen rond stablecoins, die volgens banken kunnen functioneren als verkapte rente op deposito’s. Daarmee zouden cryptobedrijven concurreren met banken, zonder aan dezelfde regels te voldoen. Dimon erkent wel dat blockchain en stablecoins legitieme technologieën zijn. De discussie draait opnieuw om toezicht, consumentenbescherming en de verdeling van inkomsten binnen het financiële systeem. Achter de schermen wordt hard gewerkt om de Clarity Act door de Senaat te loodsen.

Satoshi Radio: In de nieuwste aflevering van Satoshi Radio wordt met een brede blik naar de cryptomarkt gekeken. Strategy komt langs, dat onverstoorbaar bitcoin blijft kopen. Ook is er aandacht voor nieuwe Amerikaanse plannen rond de strategische bitcoinreserve. Daarnaast komt de moeizame opmars van on-chain aandelen langs, en wordt de identiteitscrisis van ethereum ontleed. Zoals altijd wordt afgesloten met de marktupdate.

Dit artikel is alleen informatief en is geen marketingcommunicatie of aanbeveling. Zie de inhoud van dit artikel niet als beleggingsadvies of als vervanging daarvan. Bitvavo geeft geen garanties over de juistheid of volledigheid van de gegeven informatie. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Het is mogelijk dat je je volledige geïnvesteerde kapitaal verliest.

Bitvavo B.V.

Het handelen in digitale assets brengt aanzienlijke risico’s met zich mee. Digitale assets zijn zeer volatiel en het is mogelijk om (een deel van) de inleg te verliezen. De informatie op deze pagina vormt geen advies en mag niet als zodanig worden opgevat. Aan Bitvavo B.V. is een vergunning verleend als aanbieder van cryptoactivadiensten op grond van Verordening (EU) 2023/1114 (MiCA) door de Autoriteit Financiële Markten (AFM), Vijzelgracht 50, 1017 HS Amsterdam. Beijk onze Risk Disclosure voor meer informatie.

Bitvavo is geregistreerd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder nummer 68743424.