Amerikaanse verkiezingen versterken cryptomarkten
Na de overwinning van Trump, liet de cryptomarkt - aangevoerd door bitcoin - sterke groei zien. Beleggers hopen op rugwind voor de cryptomarkt, onder meer op basis van de talloze beloften die Trump tijdens zijn campagne deed. En gaan zijn beloften ervoor zorgen dat Amerika de ultieme cryptonatie wordt? Het wordt besproken in deze editie van de Bitvavo Market News.
Marktupdate
De cryptomarkt heeft een bijzonder goede week achter de rug. Bitcoin ging op een koers van € 63.000 de Amerikaanse verkiezingen in. Toen duidelijk werd dat Trump als winnaar uit de bus kwam, sprong de koers omhoog. Trump heeft beloofd te breken met het crypto-onvriendelijke beleid van de huidige regering.
In vijf dagen sprintte de koers van bitcoin naar een nieuw record van € 76.200, een stijging van ruim 20%. Met deze stijging staat bitcoin ook op een all-time high als je de koers corrigeert voor de 22% inflatie die we sinds november 2021 hebben gehad.
De afgelopen acht maanden van stagnatie volgde de spectaculaire koersstijging tussen oktober 2023 en maart 2024. De koers van BTC steeg met bijna 200%, die van ETH met 150% en die van SOL zelfs met 1000%. Het is niet gek dat de markt wat tijd nodig heeft om een dergelijke sprong te verwerken.
De grafiek hieronder vergelijkt de koers van bitcoin in de zomer van 2023 met die van de afgelopen maanden. De periode zijwaarts duurde dit jaar iets langer en de correctie was iets dieper, maar verder zijn er veel overeenkomsten.
Het optimisme van de afgelopen dagen was niet alleen zichtbaar in de koers van bitcoin. Ook de rest van de cryptomarkt kwam tot leven. En dan niet alleen de winnaars van begin dit jaar, zoals SOL en memecoins. Ook ETH en allerlei DeFi-munten sprongen op. ETH maakte zelfs een sprong van 39% in een week tijd. Deze nieuwe stijgende trend is nog jong, en misschien loopt de markt nu iets op de zaken vooruit, maar tot nu toe ziet het er goed uit.
Uitgelicht
De beloften van Trump
Amerika heeft gesproken: Donald Trump keert terug naar het Witte Huis, en dit keer met een duidelijke boodschap. Hij versloeg Harris op elk denkbaar front, veroverde de populaire stem, de Senaat en het Huis van Afgevaardigden en pakte zelfs alle zwevende staten. Zijn overwinning zet niet alleen de politieke koers van de VS op zijn kop, maar biedt ook een glimp van een toekomst waarin crypto – en specifiek bitcoin – eindelijk een vaste plek krijgt in de financiële architectuur van het land. Vanaf 20 januari zwaait Trump weer de scepter en dat belooft wat.
Trump lijkt vastberaden om Amerika om te toveren tot de ultieme cryptonatie. Met een vlaag van grote woorden en ambitieuze plannen beloofde hij alles op alles te zetten om bitcoin daarin een prominente plek te geven. Gary Gensler, de in de cryptowereld verachte SEC-voorzitter, krijgt zijn ontslag, zo luidt de belofte. En dat is nog maar het begin. Trump sprak over het aanleggen van een nationale bitcoinreserve, het beëindigen van “Operation Choke Point 2.0” en het beschermen van het recht op self-custody. Ook schetst hij de VS als een belangrijke speler op het gebied van bitcoinmining en wil hij adviesorganen oprichten die de belangen van de cryptosector vertegenwoordigen.
Kortom, de man die bitcoin ooit afdeed als ‘frauduleuze munt’ lijkt nu vastberaden om de VS om te bouwen tot cryptohoofdstad van de wereld.
Niet alleen bitcoin kan op zijn steun rekenen. Trump heeft ook beloofd om Ross Ulbricht, de oprichter van de online zwarte markt Silk Road, vrij te laten. Ook sprak hij zich uit tegen de bouw en invoering van een digitale dollar (CBDC). Zo stelt Trump zich openlijk op als beschermheer van individuele vrijheid en financiële onafhankelijkheid, twee pijlers waar de cryptogemeenschap zich sterk in herkent.
De invloed van de cryptolobby op deze verkiezingen was niet te onderschatten. Pro-crypto kandidaten vulden zetels in het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Een van de opvallendste overwinningen was die van Bernie Moreno, die met steun van de belangengroep Sherrod Brown versloeg. Brown gold als een van de officieren van Elizabeth Warren’s “anti-crypto army” en moest het veld ruimen. Met meer dan 250 pro-crypto kandidaten in het Congres en een toenemende druk vanuit de samenleving lijkt er voor het eerst een echte basis voor beleid dat de groei van deze industrie ondersteunt. Het sentiment was glashelder: politici die zich tegen crypto keren, riskeren hun eigen politieke carrière.
Maar nu de vraag: begrijpt Trump eigenlijk wel wat hij in handen heeft? Uiteraard roept zijn ommezwaai, van afwijzing naar omarming van bitcoin, vragen op. Is hij nu echt overtuigd van de kracht van deze technologie of is het slechts een handige zet om zijn populariteit bij een groeiende groep cryptostemmers te versterken?
Eén ding is zeker: het team om hem heen begrijpt het belang van bitcoin wél. Onder adviseurs en congresleden zitten enkele van de meest uitgesproken voorstanders van bitcoin en decentrale applicaties. Deze mensen weten wat er speelt, begrijpen de technische aspecten en zien de potentie om van Amerika een wereldwijde koploper te maken.
Tot dusver reageert de markt positief op de ontwikkelingen. Afgelopen week groeide het bitcoinfonds (IBIT) van BlackRock in termen van beheerd vermogen groter dan het goudfonds (IAU). IBIT bevat op het moment van schrijven ~$34,5 miljard, tegenover de ~$33 miljard van IAU. Het grote verschil? Het bitcoinfonds groeide in 10 maanden tijd naar die waarde; het goudfonds deed er bijna 20 jaar over.
Overig nieuws
- Altcoins presteren sterk met opvallende winsten deze week. Niet alleen bitcoin steeg flink, ook de risicovollere altmarkt was zeer actief. Ether steeg 26%, Solana 27%, en Dogecoin 83%. Ook DeFi-tokens deden het goed: Aave steeg 44% en Raydium zelfs 67%. Dat er geld naar de altmarkt vloeit, bevestigt de observatie dat de risicobereidheid van beleggers toeneemt. Bij Bitvavo steeg de handel in Cardano afgelopen week opvallend sterk. Dat lijkt een reactie op uitlatingen van Cardano-voorman Charles Hoskinson, die zich stelt te betrekken bij de beleidsvorming van de volgende regering-Trump.
- Michigan eerste staat die in Ethereum ETF belegt. Het pensioenfonds van Michigan heeft voor $11,1 miljoen aan aandelen gekocht in het etherfonds van Grayscale. Eerder stak het $6,6 miljoen in het bitcoinfonds van Ark Invest. Ook Florida en andere staten onderzoeken de mogelijkheid om pensioengelden in crypto te steken. Het stadsbestuur van Detroit, de grootste stad van Michigan, wil dat inwoners vanaf volgend jaar hun belasting met cryptovaluta kunnen betalen.
- Steeds meer DeFi-protocollen delen omzet met tokenbezitters. De druk om dat te doen, komt regelmatig vanuit actief betrokken investeerders. Zo bepleitte Wintermute deze week dat Ethena opbrengsten met sENA-stakers zou moeten delen. Curve Finance maakte bekend dat 10% van de crvUSD-inkomsten naar scrvUSD-bezitters moet vloeien. Analisten noemen de directe voordelen voor tokenbezitters, maar waarschuwen ook voor het risico op regulatoire aandacht vanwege de verwachte winst voor investeerders.