Bitvavo Market News - Crypto is politiek geworden
Voor de meeste tokens geldt dat ze vorige week rode cijfers schreven. De enige categorie die echt tegen de stroom in bewoog zijn de AI-tokens. Daarnaast is het voor Amerikanen een belangrijk jaar. Ze mogen weer naar de stembus om hun president te kiezen. Afgelopen week sprak oud-president Trump zich opmerkelijk positief uit over de cryptomarkt. Waarom? Dat, en meer, lees je in deze Bitvavo Market News. Nu eerst de marktupdate.
Marktupdate
Vorige week hadden we nog een onstuimige daling van de cryptomarkt te bespreken, sindsdien is de rust teruggekeerd. De koers van bitcoin slingert rond de € 58.000 en de koers van ether rond de € 2800. Op korte termijn is de trend duidelijk dalend, met telkens lagere toppen en lagere bodems: een correctie na de enorme koersstijging van de zes maanden ervoor.
Hieronder staat de maandgrafiek van bitcoin. In de maand april daalde de koers met 14%, de eerste maand met een verlies na zeven maanden van stijging. Het sentiment was de afgelopen tijd wellicht wat negatief, maar de daling van de maand april kon in euro’s uitgedrukt niet eens de hele stijging van maart tenietdoen.
De grafiek laat mooi zien dat de handel in maart en april zich vrijwel geheel afspeelt boven de toppen van 2021. Ook zien we dat de koers ver boven het 10-maandse gemiddelde uittorent, een teken van een sterk stijgende trend op de lange termijn.
Kortom, we zien tegelijk een zwakke, dalende trend op korte termijn en een krachtige, stijgende trend op lange termijn. Daarbij is karakteristiek dat gedurende zo’n correctie de activiteit terugloopt. Dat zien we in on-chain data zoals het aantal actieve adressen en het on-chain transactievolume. Ook het handelsvolume op exchanges lag in april een stuk lager dan in maart.
De grafiek hieronder toont de instroom van kapitaal naar bitcoin. In lichtblauw zien we de totale geldstroom, gebaseerd op de verandering van de realized cap. In donkerblauw zien we de flows naar de Amerikaanse spot bitcoin ETF’s. Ook hier zien we een duidelijke afname na de pieken in februari en maart.
Periodes van rust en activiteit wisselen elkaar af. Gaat de volgende grote beweging van de markt omhoog of omlaag? Niemand weet het. Maar gezien de stijgende trend op lange termijn is het uitgangspunt dat de koers na deze correctie de weg omhoog hervat.
Uitgelicht
Trump voorstander van crypto?
“Ontzettend veel mensen zijn voor crypto”, zei Trump tijdens een korte toespraak vorige week. “En ik ook. Ik wil dat het goed is. Als je voor crypto bent, in welke vorm dan ook, zorg dan dat je op Trump stemt.”
Trump, die in 2019 nog stelde geen fan te zijn van bitcoin en andere cryptovaluta, spreekt deze woorden niet voor niets uit. Hij refereert aan Biden, zijn tegenstander, en het gedrag van Gary Gensler, de door Biden aangestelde SEC-voorzitter die al maanden op oorlogspad is. De laatste zet van Gensler is een aangekondigde rechtszaak tegen Robinhood, een bekende naam, ook in de traditionele financiële wereld.
Via de toezichthouder kreeg crypto vorige week een hoofdrol in de Amerikaanse politiek. De SEC wil de regels aanscherpen waar banken aan moeten voldoen als ze cryptoactiva willen bewaren voor klanten. Als die regels in werking treden, zou het voor hen moeilijk worden om zo’n dienst grootschalig aan te bieden vanwege de zware kapitaalvereisten die ermee gepaard gaan. Het Huis van Afgevaardigden – 21 Democraten incluis – gaf woensdag daarom groen licht aan een voorstel dat deze controversiële SEC-richtlijn ongedaan maakt.
Het ingrijpen van het Amerikaanse lagerhuis zorgde voor een kleine politieke rel dat zelfs het kantoor van Biden bereikte. Vanuit het Witte Huis reageerde die met ferme taal: “Als dit voorstel op mijn bureau terecht komt, spreek ik er een veto over uit.” Biden stelt dat anders “de SEC zijn werk niet goed kan doen”. Zijn politieke tegenstanders verwijten Biden arbitraire regels te willen doordrukken met een duidelijke politieke kleur.
Al met al is het duidelijk dat de presidentiële verkiezingscampagnes zijn begonnen en crypto daarin een belangrijk dossier is geworden!
AI-tokens in de lift
Voor de meeste tokens geldt dat ze vorige week rode cijfers schreven. De enige categorie die echt tegen de stroom in bewoog, bevat aan AI gerelateerde activa. De afgelopen 7 dagen steeg de totale marktwaarde van deze categorie met 16%, tot boven de $30 miljard. Opvallende stijgers zijn RNDR, AGIX en FET.
Analisten zien twee redenen voor deze krachtige opwaartse beweging.
Allereerst wijzen ze op de prestaties van Nvidia. Het chipbedrijf is het afgelopen jaar een symbool geworden voor alles dat met kunstmatige intelligentie te maken heeft. Op 22 mei publiceert Nvidia zijn nieuwste kwartaalcijfers en het lijkt erop dat de markt daarop aan het voorsorteren is. Dat is ook terug te zien aan het aandeel van het bedrijf: die steeg vorige week naar het hoogste punt in een maand tijd.
Er wordt ook gesproken over Cupertino, waar crypto voor het eerst zijdelings te zien was. In één van de keynotes tijdens het iPad-event van Apple werd Octane X getoond, software voor het genereren van animaties en afbeeldingen. Op de achtergrond maakt Octane X gebruik van Render Network, een decentraal GPU-netwerk met een eigen token.
Blijven AI-tokens nog lang in de ban van wat er in de AI-wereld gebeurt? Hitesh Malviya, oprichter van DYOR, denkt van wel. “AI-tokens zullen perioden van stijging blijven hebben, omdat ze direct gecorreleerd zijn met de bredere AI-ontwikkelingen om crypto heen”, zei hij tegen CoinDesk.
Overig nieuws
- Aantal Ethereum-gebruikers op recordniveau. Het aantal unieke adressen dat met Ethereum interacteert steeg deze week naar bijna 7,8 miljoen, het hoogste ooit gemeten. Dat is ruim 180% meer dan een jaar eerder. Bijna driekwart van de activiteit kwam van een tweede laag, zoals Arbitrum of Optimism.
- ‘Slechts’ 10% van stablecoin-transacties komt van echte gebruikers. Dat stelt Visa in een recent uitgebracht rapport. In hun analyse zochten ze naar ‘organisch betalingsverkeer’, mensen die een stablecoin gebruiken voor een betaling. Van de $2,2 biljoenaan volume in april werd een groot deel veroorzaakt door bots en grote handelaars; er bleef $149 miljard over aan betalingsverkeer.
- Bitcoinminers schalen hun werkzaamheden terug na halving. Sinds eind april is de totale rekenkracht die ze leveren met bijna 10% gedaald. Logisch, zeggen analisten, want de marge is na de halving flink geslonken. Miners hopen op een herhaling van voorgaande cycli, waarin de prijsstijging van bitcoin de geleden verliezen ruimschoots goedmaakte.
In de laatste aflevering van Satoshi Radio praten de hosts uitgebreid over crypto als politiek dossier in de VS en de rol van de toezichthouder daarin. Wat is de strategie van de strijdlustige SEC? Ze nemen daarnaast het laatste nieuws door en je krijgt natuurlijk ook een uitgebreide marktupdate!
Koop, verkoop en bewaar meer dan 250 digitale valuta op Bitvavo, de grootste exchange van Nederland.